• شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 27 July 2024

  • شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 27 July 2024
شهرداری: ۲ گرمخانه در حال آماده‌سازی است

پاییز سرد بی‌خانمان‌های کرمان

نخستین روزهای آذر هم فرارسید و ایام سردتر سال در حال نزدیک شدن است اما در این شب‌های سرد آخرین ماه پاییز، کارتن‌خواب‌ها دیگر تحمل ندارند و این درحالی بوده که شهرداری می‌گوید گرچه گرمخانه دائم هنوز به سرانجام نرسیده اما تا چندروز آینده ۲ محل موقت با ظرفیت مناسب آقایان و زنان آماده می‌شود...

شهرداری البته طبق وعده‌ای که پارسال داده بود یک گرمخانه دائم را آماده کرد که به علت قرارگرفتن آن در نزدیکی گلزار شهدا، همه هم‌نظر شدند باتوجه به خیل زیاد مهمانان زائر از سایر استان‌ها گرمخانه باید در جای مناسب دیگری باشد و لذا شهرداری به‌ناچار به دنبال آماده سازی ۲ گرمخانه موقت دیگر رفته تا در صورت حل مشکل زمین، بتواند در جای دیگری گرمخانه دائم را با ویژگی های مدنظر احداث کند.
اما سوز سرمای شهر کرمان به ویژه شب و بامدادانش زبانزد است و استخوان سوز؛ و این روزها کرمانی‌ها در حالی دمای کمینه زیر پنج درجه را شب‌ها تجربه می‌کنند که افرادی به هر دلیل جایی برای در امان ماندن از سرما ندارند.
چند سالی است که شهر کرمان از نداشتن گرمخانه دائمی رنج می‌برد و رنج ساکنان بی سرپناهش را نیز به دوش می کشد، طی این سال‌ها مکان‌های متعددی در حوالی محدوده سرآسیاب و بوستان قائم این شهر برای افراد بی‌سرپناه در نظر گرفته شده بود که هیچ کدام به دلایل مختلف، همیشگی نبودند و هر سال مدیریت شهری دربه در پیدا کردن و تجهیز مکانی برای تبدیل به یک گرمخانه بوده که بر سر محل آن مشکلی وجود نداشته باشد.
گرمخانه محدوده سرآسیاب مدتی به مراجعان بی‌سرپناه خدمات ارائه می‌داد اما در نتیجه اعتراض بهزیستی و نیز ساکنان اطراف آن، غیرفعال شد و در عمل پذیرشی ندارد.
گرمخانه جدید هم که قرار بود در محدوده پردیسان قائم شهر کرمان پذیرای افراد بی‌سرپناه باشد به علل مختلف از جمله نزدیکی به گلزار شهدا به عنوان زائرسرا خدمات دهی می کند.
نداشتن گرمخانه دائمی هفته گذشته در صحن علنی شورا کرمان نیز صدای منتخبان مردم را درآورد و آنان هم از شهردار کرمان توضیح خواستند. رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان با اشاره به معضل معتادان متجاهر گفت که شهرداری وظیفه جدی برای گرمخانه‌ها دارد، پارسال اقدام موقتی در این خصوص انجام شد و امسال نیز سازمان فرهنگی تلاش دارد ولی به طور کلی رویکرد شهرداری در این خصوص موقت است.
حسین چناریان همچنین از شهرداری خواست در سه یا ۲ نقطه از شهر برای ایجاد گرمخانه و سرپناه معتادان متجاهر سرمایه‌گذاری دائمی و ثابت انجام شود.
شهردار کرمان هم در آن نشست به گرمخانه بوستان قائم اشاره کرد و گفت که گرمخانه در بوستان قائم ساخته شده اما با توجه به اینکه ممکن بود شانیت گلزار شهدای کرمان را دچار مساله کند گفتند این محل برای نگهداری معتادان متجاهر استفاده نشود.
البته سعید شعرباف به ایجاد ۲ مکان موقت برای ساخت گرمخانه نیز اشاره کرد و اظهارداشت که در این ۲ مکان برنامه‌ریزی شده مکانی انتخاب شود که خیلی به محل اسکان مردم نزدیک نباشد و از طرف دیگر به محل تجمع این معتادان نیز نزدیک باشد.
راه‌اندازی گرمخانه موقت کرمان تا ۲ تا سه هفته دیگر
عبدالرضا شیخ شعاعی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۲ گرمخانه به صورت موقت در شهر کرمان برای امسال در حال راه‌اندازی است افزود: تا ۲ یا سه هفته آینده تمهیدات لازم در مورد این ۲ مکان اندیشیده و آماده پذیرش افراد بی‌سرپناه می‌شود.
گرمخانه‌های موقت شهر کرمان کجا هستند؟
وی با اشاره به اینکه این گرمخانه‌های موقت حوالی بلوار ۲۲ بهمن و بلوار شهدای خانوک شهر کرمان قرار دارند، تصریح کرد: مجموع ظرفیت این ۲ گرمخانه موقت بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان گفت: در مورد مجموعه‌هایی که به صورت موقت برای گرمخانه شهر کرمان در نظر گرفته شدند فاصله از مناطق مسکونی، نزدیکی به محل تجمع افراد بی سرپناه و رضایت اهالی آن محله‌ها لحاظ شده است.
زمین گرمخانه ثابت درحال پیگیری است
وی با اشاره به اینکه زمین برای ساخت گرمخانه ثابت در حال پیگیری است، تصریح کرد: این زمین باید دارای ویژگی‌هایی مانند مالکیت قطعی برای شهرداری، دور بودن از مناطق مسکونی، قرار نداشتن در طرح‌های عمرانی و نزدیک بودن به محل تجمع افراد بی‌سرپناه را داشته باشد.
شیخ شعاعی بیان کرد: هنوز در مورد زمین برای ساخت گرمخانه دائمی شهر کرمان به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و ممکن است تامین این زمین به امسال نیز نرسد اما خدمات رسانی در مکان های موقت معطل این موضوع نمی ماند.
وی اظهارداشت: در نظر گرفتن ویژگی‌های زمین مورد نظر برای ساخت گرمخانه باعث شده مقداری کار ما برای تامین آن سخت شود اما در صورت آماده شدن زمین مراحل ساخت گرمخانه دائمی شهر کرمان را آغاز خواهیم کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان تاکید کرد: برای گرمخانه ثابت و دائمی شهر کرمان ظرفیت ۳۰۰ نفر یعنی ۱۵۰ نفر زن و ۱۵۰ نفر مرد در نظر گرفته خواهد شد.
وی گفت: در بحث تجهیزات مورد نظر برای گرمخانه‌های موقت شهر کرمان استانداری به ما کمک‌هایی داشته و بخش دیگری از تجهیزات را نیز شهرداری فراهم کرده است.
مردم در مدیریت گرمخانه همه کاره‌اند
شیخ شعاعی با اشاره به اینکه فعالیت مجموعه گرمخانه‌های(موقت) و در صورت ایجاد، گرمخانه دائمی شهر کرمان را به طور قطع با مدیریت مردمی پیش خواهیم برد، اظهارداشت: نگهداری و اداره این گرمخانه‌ها با خیریه‌ها، سازمان های مردم‌نهاد و گروه‌های مردمی خواهد بود.
سرپناه‌های بهزیستی متفاوت از گرمخانه‌ها
وی همچنین اشاره کرد: فعالیت گرمخانه‌ها از حوزه سرپناه‌ها که توسط مجموعه بهزیستی اداره می شود جداست و مجموعه بهزیستی در حوزه کمپ های ماده ۱۵ و ماده۱۶(متجاهر به اعتیاد) فعالیت خواهد کرد.
امکاناتی که گرمخانه‌ها خواهند داشت
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه وجود این گرمخانه‌ها به این دلیل است که افراد بی سرپناه در شب‌های سرد سال دچار مشکل نشوند، تاکید کرد: رویکرد در گرمخانه‌های موقت تامین فضای شب‌خوابی، تامین غذای گرم و حمام برای افراد بی سرپناه است.
وی بیان کرد: برای گرمخانه دائمی شهر کرمان در صورتی که زمین مدنظر دارای شرایط لازم باشد مکانی برای ورزش و سایر امکانات رفاهی نیز اندیشیده خواهد شد.
محل گرمخانه بوستان قائم زائرسرا می‌شود
به گزارش ایرنا، شیخ شعاعی خاطرنشان کرد: مکانی که در بوستان قائم برای گرمخانه شهر کرمان در نظر گرفته شده بود آماده است و همین اکنون هم ظرفیت پذیرش افراد بی سرپناه را دارد اما شهروندان و متولیان نسبت به پذیرش معتادان متجاهر در آن مکان به دلیل نزدیکی به گلزار شهدا اعتراض داشتند از این رو از این مکان به عنوان زائرسرا استفاده خواهد شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9557
اخبار مرتبط
نظرات شما